هوشمند سازی خانه

هوشمند سازی خانه یکی از مدرن ترین روش هایی است که در خانه ها استفاده می شود تا با وجود تکنولوژی در خانه کمک بسازی به راحت کردن زندگی کند، اما هوشمند سازی خانه نیاز به زیر ساخت هایی دارد که باید پیش از اقدام به آن دقت کنید و متناسب با فضا و نوع ساختمان خود آن را اجرا کنید.

در سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیرات مثبت خود قرار داده است. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم در قدیم شاید حتی صحبت کردن در مورد آنها نیز دور از ذهن بود. این موضوع در مورد منازل نیز صدق می‌کند. شاید در گذشته صحبت کردن از اینکه شما بتوانید از راه دور ترموستات، درها، پنجره‌ها، چراغ‌ها و حتی پرده‌های منزل خود را کنترل کنید، شبیه فیلم‌های تخیلی به نظر می‌رسید. اما این موضوع در چند سال اخیر و با گسترش هوشمند سازی خانه به حقیقت پیوسته است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این مسئله بیشتر صحبت کنیم.

مزایای هوشمند سازی خانه

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین و اولین هدف هوشمند سازی در هر زمینه‌ای به خصوص هوشمند سازی خانه، راحت‌تر کردن زندگی و ایجاد آسایش بیشتر است. بنابراین هوشمند سازی یک پدیده پر از مزیت به شمار می‌رود. از طریق هوشمند سازی خانه می‌توان بسیاری از تجهیزات منزل را هوشمند و آنها را کنترل نمود‌. لامپ‌ها و تجهیزات روشنایی منزل یکی از مواردی هستند که به کمک هوشمند سازی می‌توان آنها را کنترل کرد. همچنین هوشمند سازی این قابلیت را دارد که حتی دما را نیز بتوان با آن کنترل نمود.

وسایلی مانند پرده هوشمند و همچنین سیستم‌های صوتی و تصویری را نیز با این روش می‌توان کنترل کرد. یکی از مزایای بسیار کاربردی هوشمند سازی این است که می‌توان در منزل، سیستم اعلام حریق را تعبیه کرد‌. این کار ایمنی خانه را تضمین خواهد کرد. از دیگر مزایای هوشمند سازی خانه می‌توان به سیستم‌های حفاظتی و امنیتی اشاره نمود. همچنین یکی از مزایای هوشمند سازی خانه که شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد، سیستم تغذیه حیوانات و گیاهان است. اینکه سر ساعت معینی غذای گیاهان و حیوانات خانگی شما به آنها برسد ممکن است قدری باورنکردنی باشد. اما هوشمند سازی این کار را نیز به واقعیت بدل کرده است.

اگر بخواهیم مزیت‌های هوشمند سازی خانه را با ذکر یک مثال توضیح دهیم می‌توانیم به سیستم روشنایی اشاره کنیم. همانطور که گفتیم هوشمند سازی می‌تواند در کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار باشد. به طور مثال سیستمهای روشنایی منزل را می‌توان به گونه‌ای تنظیم نمود که فقط وقتی که شخصی در محیط حضور دارد، چراغها روشن می‌شوند. هنگامی که شخص محل را ترک نمود پس از گذشت چند دقیقه که آن هم قابلیت تنظیم دارد، چراغ‌ها به طور هوشمند خاموش می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که روشن شدن چراغ‌ها هم فقط هنگامی صورت می‌گیرد که روشنایی محیط از یک حد معین کمتر باشد. تمام این موارد را می‌توان بر روی سیستم تنظیم کرده و بر روی مقادیر دلخواه قرار داد. به این ترتیب این کار باعث می‌شود مصرف انرژی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. گفتیم هوشمند سازی را می‌توان بر روی سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه نیز تعبیه نمود.‌در واقع به کمک هوشمند سازی می‌توان دما را در محیط کنترل کرد. این موضوع را نیز با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم.

شما می‌توانید به کمک هوشمند سازی، سیستم سرمایشی گرمایشی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که اگر به مدت معینی شخصی در محیط حضور نداشته باشد سیستم به طور خودکار خاموش شود. همچنین اگر پنجره‌ای باز باشد سیستم به شما هشدار خواهد داد. در صورت بی‌توجهی به هشدار، پس از یک ربع سیستم به طور خودکار خاموش خواهد شد. بدیهی است که این امر موجب جلوگیری از هدر رفتن انرژی خواهد شد. از دیگر مزیت‌ها و قابلیت‌های بسیار کاربردی و جالب هوشمند سازی خانه، سیستم حفاظتی آن است. شما می‌توانید سیستم را در وضعیت دزدگیر قرار می‌دهید.

در این صورت با خیال راحت از خانه خارج خواهید شد. زیرا این سیستم به گونه‌ای عمل می‌کند که اگر پنجره‌ها و درها باز شده و یا حرکتی را تشخیص دهد، قابلیت دزدگیر آن فعال خواهد شد. به این طریق که سیستم در ابتدا آژیر را فعال می‌کند. سپس به کمک خط تلفنی که به سیستم وصل بوده از و از قبل شماره‌هایی را در آن تعریف کرده‌اید، با این شماره‌ها تماس گرفته و شما را از موضوع مطلع می‌سازد. تمامی مزایایی که ذکر کردیم همگی موجب می‌شوند که ارزش ملک شما نیز بالاتر رود. همچنین متقاضیان خانه‌هایی که مجهز به هوشمند سازی هستند، نسبت به خانه‌های معمولی بیشتر خواهد بود.

خانه هوشمند

در یک تعریف ساده از خانه هوشمند باید بگوییم ابزارها و روش‌هایی که با آنها می‌توانید بسیاری از وسایل برقی و مکانیکی خانه خود را از راه دور کنترل کنید، خانه هوشمند را توصیف می‌کنند. در واقع شما کنترل این وسایل را برعهده همین تکنولوژی قرار می‌دهید. این موضوع علاوه بر اینکه ایجاد آسایش و راحتی بیشتری کمک می‌کند، ایمنی را نیز افزایش داده و همچنین هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش خواهد داد. این موضوع را با توصیف یک مثال ساده روشن‌تر می کنیم.

به طور مثال انواع چراغ‌های خانه جزء مواردی هستند که می‌توان هوشمند سازی خانه را بر روی آنها اعمال کرد. این کار از طریق ریختن یک برنامه بر روی دستگاه تلفن انجام می‌گیرد. یا اینکه بر روی آنها تایمری تعبیه می‌شود که می‌توان با تنظیم آن، چراغها را سر ساعت معینی روشن یا خاموش نمود.

برای داشتن یک خانه هوشمند، باید تمهیدات و زیرساخت‌هایی را بنا کرد. این زیرساخت در واقع یک شبکه با سیم یا بی‌سیم است. این شبکه تجهیزات هوشمند سازی را به مرکز اصلی کنترل مرتبط می‌کند. دیدگاه اشتباهی که در مورد هوشمند سازی خانه وجود دارد این است که بسیاری از افراد به آن به چشم یک کالای لوکس نگاه می‌کنند. در صورتی که اگر با مزیت‌ها و قابلیت‌های این سیستم آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که هوشمند سازی یک کالای لوکس نیست. بلکه یک سیستم کارا و پر از مزیت است که با قرارگیری در موقعیتی خاص به فواید آن پی خواهید برد.

ایده در هوشمند سازی خانه

همان گونه که قبلا نیز گفتیم هوشمند سازی را می‌توان بر روی بسیاری از تجهیزات خانه پیاده کرد. به کمک نصب برنامه مختص این موضوع بر روی موبایل یا لپ تاپ، می‌توان کنترل بسیاری از تجهیزات را به دست گرفت. در هوشمند سازی خانه می‌توان ایده‌های زیادی را به کار برد. اصلی‌ترین قسمت در هوشمند سازی خانه، سیستم کنترل مرکزی هوشمند است. این سیستم می‌تواند دستورات را از طریق وای فای یا اینترنت گوشی و یا حتی ارسال پیامک دریافت کرده و تمام دستگاههایی را که مجهز به سیستم شده‌اند کنترل نمایند.

یکی دیگر از پرطرفدارترین ایده‌ها در هوشمند سازی خانه،  استفاده از پرده هوشمند برقی است. این پرده‌ برقی ساختمان جذاب را شما می‌توانید از طریق یک گوشی همراه در محل کارتان  یا بیرون از منزل هرجایی که باشید کنترل کنید و اگر به هر دلیلی  فراموش کرده باشید که پرده‌ها را بکشید، تنها با فشار دادن یک دکمه می‌توانید پرده را باز و بسته کنید. این پرده‌ها حتی این قابلیت را دارندکه سیستم را به گونه‌ای تنظیم کنید که در ساعت مشخصی پرده‌ها به طور خودکار باز شوند تا شما بتوانید از نور آفتاب بهره‌مند شوید. سپس در ساعت معینی نیز پرده‌ها بسته می‌شوند.

یکی دیگر از ایده‌هایی که می‌توان در خانه‌های هوشمند آن را به کار برد، ایده نصب تاچ پنل است. تاچ پنل‌ها به کمک اتصال یک فلش یا کارت حافظه قادر هستند موسیقی دلخواه شما را پخش کنند. به طور مثال فرض کنید کودک شما با یک لالایی خودکار در تاچ پنل‌ها به خواب رفته و نور لامپ نیز به مرور زمان کم می‌شود. همچنین می‌توانید لحظه‌ای را تصور کنید که هنگام صبح با یک موسیقی ملایم از خواب بیدار می‌شوید و نور اتاق شما به تدریج زیاد می‌شود.

یکی از ایده‌های دیگری که در هوشمند سازی خانه کاربرد دارد، سیستم کنترل سرمایش و گرمایش است. شاید بتوان این ایده را یکی از مطبوع‌ترین ایده‌ها در هوشمند سازی دانست. شما به کمک پیاده‌سازی یک سیستم هوشمند بر روی وسایل سرمایشی و گرمایشی منزل خود می‌توانید از هدر رفت انرژی جلوگیری کنید. اما قسمت مطبوع و جذاب این موضوع اینجا است که شما قادر خواهید بود از راه دور دمای منزل خود را به اندازه‌ای که دوست دارید تنظیم کنید.

نکات موثر در هوشمند سازی خانه

اگر قصد پیاده کردن هوشمند سازی خانه را دارید باید به یک سری نکاتی توجه کنید. توجه به این نکات موجب می‌شود تا شما از نتیجه کار خود راضی باشید. در درجه اول باید توجه کنید که هوشمند سازی باید از اندازه‌های کوچک شروع شود. سپس کم کم آن را بزرگ‌تر و گسترده‌تر خواهید کرد. در ابتدای امر بیش از اندازه نباید هزینه کنید. زیرا وقتی که هوشمند سازی را از کوچک شروع می‌کنید به مرور زمان متوجه می‌شوید که به چه موارد دیگری نیاز دارید. بنابراین ممکن است در شروع قضیه در دام تبلیغات بیفتید. اما باید حواستان به این موضوع باشد.

نکته مهم بعدی توجه به محدودیتهای زیرساخت است. از آنجایی که در بیشتر موارد هوشمند سازی خانه به کمک اینترنت انجام می‌شود، بنابراین باید حواستان به این موضوع باشد. در حال حاضر در اغلب مناطق دسترسی به اینترنت راحت است. اما متاسفانه باز هم مناطقی یافت می‌شوند که اینترنت در آنجا به سختی وصل می‌شود و یا مدام در حال قطع و وصل است. بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید. البته در هوشمند سازی سیستم‌هایی نیز وجود دارند که بدون اینترنت کار می‌کنند.

نکته مهم بعدی توجه و دانستن بیشتر در مورد دستگاه‌های منزل شما است. به طور مثال اگر یخچال شما قدیمی است، احتمال این که بتوانید آن را به سیستم هوشمند متصل کنید بسیار کم است. به هر حال از آنجایی که هوشمند سازی یک سیستم نوین است، به احتمال زیاد بر روی لوازم قدیمی به خوبی کار نکند. البته در برخی از موارد شاید بتوان وسیله قدیمی را به نقطه برق هوشمند وصل کرد. اما در هر صورت شما باید با وسایل خود آشنایی کامل را داشته باشید تا بدانید آیا ارزش دارد که برای هوشمند سازی هزینه کنید یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *